Kerékpár lopás statisztikai háttér:
- évente mintegy 10-11 ezer kerékpárlopás, ez minden évben 15%-al nő
(ez csak a bejelentett esetek száma, a valóságban ennél jóval több lehet)
-a lopás által okozott kár minden évben egyre nagyobb, évente 10-15%-al nő
541Mft/év, átlagosan 50 000 FT/esemény
- felderítési arány alacsony: 20% körül, tehát minden 5. esetben vezet eredményre
- minél nagyobb és frekventáltabb egy város/városrész annál nagyobb a lopások előfordulása
a legtöbb kerékpárlopás magasan Bp., XI. kerületében történik, utcákra lebontva azonban belváros frekventált utcái a vezetők
- leginkább veszélyeztetett kerékpárok: Merida, Magellán, Caprine, Kelly's, Gepida
Kerékpár lopások típusai:
- alkalom szülte, „eltolós” (nincs rögzítve, az érték itt nem számít)
- könnyű prédának tartott biciklik kis erővel (kisebb vágóeszköz, rögzítési pont bontása) történő eltulajdonítása (az érték általában alacsony)
- erővágóval a kis és közepes védelemmel ellátott biciklik lopása (jellemzően nagyobb értékű biciklik)
- megrendelésre történő profi lopás (több végrehajtó, profi eszközök és módszerek, kifejezetten nagy értékkel bíró biciklik eltulajdonítása, sajnos itt csak nehezíteni lehet a dolgukon, meggátolni nem igazán)
- trükkös lopások: ritkák és mindig kiválasztott kerékpárokra irányulnak. Egy módszer pl., hogy pillanatragasztóval benyomják a zárunkat így nem tudjuk mi magunk sem kinyitni. Rendszerint segítségért indulunk, mialatt nyugodtan dolgozva levágják a láncunkat. Ugyanez a helyzet, ha a saját zárunk mellett idegen zárat találunk fölszerelve biciklinkre. Ilyen esetekben soha ne hagyjuk magára kerékpárunkat, a tolvajok rendszerint a közelből figyelnek és várnak. Értesítsük a hatóságokat.
Mielőtt elindulnánk:
- egyedül a kerékpár vázszáma alapján lehetséges biciklink hiteles azonosítása. A vázszám a pedáltengely alján van, a kerékpár fölfordított állapotában tudjuk megnézni és rögzíteni.
- fontos, hogy a vázszám mellett legyen fényképünk a kerékpárunkról, később segítheti az azonosítást
- esetleg tehetünk valamilyen azonosítót (címke, nyomkövető) a kerékpár nyeregcsövébe
- rögzítsük kerékpárunk adatait az erre szolgáló rendszerekbe (bikesafe.hu - rendőrségi adatbázis, bringareg.hu kerékpárosok által létrehozott). Az adatbázis feltöltésével a rendőrség munkáját segítjük.
- gondoljuk át a biztosítás kötését. A legtöbb biztosítás baleset, lopás és rongálódás ellen egyaránt véd.
- amennyiben gyorszáras a kerekünk, gondoljuk át a biztonsági gyorszár beszerzését
Mielőtt letennénk a kerékpárt:
- keressünk jól látható, jól bevilágított helyet, lehetőleg kerékpártárolót. A kerékpártároló, illetve a több kerékpár jelenléte nagyobb biztonságot nyújt. A tolvajnak nem csak a kinézett bicikli gazdája miatt, de a többi tulajdonos visszaérkezése miatt is aggódnia kell. Ha esetleg találunk egy kamerával felszerelt helyet (benzinkút, közterület) válasszuk azt.
- ne a kinézett helynél pattanjunk le a bringáról, hanem korábban, igyekezzünk a lehető legmagasabb fokozatba kapcsolni a váltókat, ezáltal is lassítani az indulást egy esetleges lopás esetén.
A kerékpár szakszerű lezárása:
- mindig erős, masszív rögzítési pontot válasszunk.
- a kerékpárt elsősorban a vázánál és ne a kerekénél rögzítsük. Még jobb, ha a váz és a hátsó kerék egyszerre kerül rögzítésre
- számkombinációs zár esetén gondosan tekerjük el a kombinációkat, lehetőleg, külön, külön
- ha többen vagyunk, a kerékpárokat rögzítsük egymáshoz is, lehetőleg ellentétes menetirányban
- ha különös gonddal szeretnénk eljárni, használjunk több és többfajta zárat, több rögzítési ponton egyszerre
Kerékpárvédelem biztosítása:
Állandó kérdés a biztonságtechnika területén, legyen szó mechanikus,vagy elektronikus termékekről, hogy létezik-e garantált védelmet nyújtó megoldás. Elmondható, hogy amit az emberi elme képes kigondolni és megvalósítani, annak bizony képes a hiányosságait is felismerni. Nincsen teljes biztonságot nyújtó termék. A biztonságtechnikára átfogóbban érdemes gondolni, így több, kiegészítő rendszerben gondolkozni. Minél több intézkedést tesz az ember értékeinek védelmében, annál nagyobb biztonsági szintet élvezhet. A kerékpár lezárásának esetében is érdemes minél több, cikkünkben említett megelőző, óvó, esetleg baj bekövetkezése után alkalmazandó eljárást alkalmazni.
Kulcsos, vagy kombinációs lakat?
Mindkettőnek megvannak az előnyei és hátrányai. Sok hiedelem él, illetve videó található a kombinációs lakatok nyitásáról. Fontos megjegyezni, hogy sajnos a kulcsos lakatok is igen támadhatóak. Általában aki „megérzésre” ki tudja nyitni a kombinációs lakatokat, az rendelkezik azzal a szakmai tudással, hogy a kulcsos lakatokat is sérülésmentesen ki tudja nyitni pár apró segédeszközzel.
Kulcsos kerékpár lakat:
előny:
- mechanikailag nagyobb védelmet biztosít, nem lehet „megérzésre” kitalálni a kódját
hátrány:
- a kulcs elveszhet, lemásolhatják
- a kulcsnyílás fokozattan támadható (pl.: akus fúró, finomnyitás)
- a kulcsnyílás szennyeződhet, beletörhetnek-belenyomhatnak idegen anyagot, ami tönkreteszi
Kombinációs kerékpár lakat (legalább 4 kombinációs legyen):
előnyök:
- nincs kulcsnyílás, így az nem támadható
- nem veszhet el a kulcs, nem tudják lemásolni
hátrányok:
- ha elfelejtjük a kódot használhatatlan
- ha egyszerű kódot választunk,vagy kifigyelik, vagy nem csavarjuk kellően át lezáráskor a kombinációkat akkor kitalálhatják
- sötétben gondot okozhat a nyitás
Kerékpár lopást gátrló termékek:
1.,
Eltolást gátló (alacsony védelmi szint)
-mikor? csak „beszalad” valahová, látótávon belül hagyja bringáját, kis értékű a kerékpárja
- olcsóbb, könnyen vághatóak, akár erővágó nélkül is
2.,
közepes védelmet biztosító eszközök (a lopások döntő többségét megelőzik)
mikor? megfelelő helyen tudja lerakni kerékpárját, nem túl hosszú ideig, közepes értékű kerékpár
3.,
- magas biztonságot biztosító eszközök (akár motorok rögzítésére is alkalmas, legmagasabb védelmet nyújtó eszközök, erővágóval nem, vagy csak rendkívül nehezen vághatók)
mikor? hosszú ideig magára hagyja kerékpárját, rossz helyen tudja letenni,nagy értékű kerékpár
- a bilincs biztonsági szintjét jellemzi, hogy lopás esetén 3500USD értékben megtérítette a Master Lock cég a kárt (csak az USA-ban volt érvényes).
- a láncok magas védelmet nyújtanak, azonban nehezek, szállításuk körülményes lehet. Fontos, hogy soha ne tekerjük át testünkön/nyakunkon/derekunkon biciklizés közben, eséskor komoly sérülést okozhat.
Élettartam garanciás Master Lock kerékpárzárjainkért kattints ide!
Ha mégis megtörténne a baj:
- minden esetben értesítsük a rendőrséget. A mellett, hogy a statisztika szerint 20% esélyünk van, hogy megtalálják kerékpárunkat (nagyban függ attól, hogy milyen adatokkal rendelkezünk kerékpárunkról), egy visszajelzést küld a hatóságoknak a jelenség nagyságáról, így nagyobb erőket, jobb intézkedéseket hozhatnak a jövőben.
- töltsük fel biciklink adatait a lopottbringa.hu oldalra.